Evenimente - ED Targoviste Evenimente - ED Targoviste Evenimente - ED Targoviste Evenimente - ED Targoviste Evenimente - ED Targoviste Evenimente - ED Targoviste Evenimente - ED Targoviste Evenimente - ED Targoviste Evenimente - ED Targoviste Evenimente - ED Targoviste
Sună gratuit pentru informații despre Uniunea Europeană
UE Flag ONG

BJDB

NoutatiNOUTĂŢI - Cetăţenie europeană
25.07.2014 - Curtea de Conturi Europeană: Comisia nu a supravegheat în mod corespunzător „procesul de decuplare” a sprijinului agricol acordat de UE
ED Targoviste

Potrivit auditorului extern al UE, Comisia nu a supravegheat în mod corespunzător „procesul de decuplare” a sprijinului agricol acordat de UE, proces adoptat în urma „bilanțului de sănătate” din 2008 al politicii agricole comune
Un raport publicat de Curtea de Conturi Europeană arată că Comisia nu a supravegheat în mod adecvat calcularea, de către statele membre, a drepturilor la plată aferente sprijinului acordat de UE fermierilor în cadrul schemei de plată unică în perioada 2010‑2012. Modul în care statele membre au distribuit sprijinul disponibil nu a respectat întotdeauna principiile și obiectivele de politică ale UE și, uneori, drepturile la plată au fost calculate în mod incorect.

„Schema de plată unică (SPU), introdusă în 2005, a înlocuit cele mai multe dintre vechile scheme de plată directă acordată în funcție de producția agricolă. Revizuirea din 2008 a reformei politicii agricole comune din 2003, cunoscută sub denumirea de „bilanț de sănătate”, a extins aplicarea SPU la sectoare agricole în care schema nu fusese introdusă deloc sau fusese introdusă numai parțial. Statele membre dispuneau de o marjă de manevră considerabilă în ceea ce privește alocarea și calcularea drepturilor la plată, dar, cu toate acestea, responsabilitatea finală pentru plata sprijinului UE acordat fermierilor revine Comisiei. Potrivit constatărilor Curții, Comisia nu a adoptat norme clare de punere în aplicare și nu a supravegheat corespunzător modul în care statele membre au distribuit către fermieri sprijinul disponibil în valoare de aproximativ4,2 miliarde în perioada 2010‑2012. În consecință, criteriile stabilite de statele membre nu au respectat întotdeauna principiile UE, în special principiul egalității de tratament acordat fermierilor, principiul proporționalității și principiul bunei gestiuni financiare și, uneori, drepturile la plată ale fermierilor au fost calculate incorect”, a declarat dl Augustyn Kubik, membrul Curții responsabil de raport, menționând totodată că „ această situație ar putea avea un impact important și asupra noilor scheme de plată aplicabile fermierilor începând cu 2015.”

Decuplarea de producție a sprijinului direct acordat fermierilor și introducerea SPU au reprezentat elemente esențiale ale procesului de reformă a politicii agricole comune din 2003. SPU viza în principal reorientarea politicii, de la măsuri de sprijinire a pieței la acordarea de sprijin decuplat pentru venit destinat fermierilor, sporind astfel nivelul de orientare către piață al fermierilor și gradul de descentralizare. SPU a fost introdusă până în prezent în 18 state membre și reprezintă 54% din bugetul total al UE destinat agriculturii și dezvoltării rurale. Sprijinul acordat în cadrul SPU este independent („decuplat”) de producția agricolă efectivă, dar fermierii trebuie să dețină drepturi la plată și teren eligibil pentru a primi ajutoare prin SPU. SPU se aplică până la sfârșitul anului 2014. Începând cu anul 2015, SPU va fi înlocuită cu o nouă schemă de plată de bază, care se va raporta tot la drepturi la plată. În anumite condiții, statele membre pot transfera valoarea actuală a drepturilor la plată către noul sistem. Prin urmare, calcularea drepturilor la plată din cadrul SPU ar putea avea un efect asupra viitoarelor plăți acordate fermierilor până în 2021.

Notă către editori:
Rapoartele speciale ale Curții de Conturi Europene se publică pe tot parcursul anului și prezintă rezultatele unor audituri selectate care au ca obiect domenii specifice ale bugetului UE sau aspecte specifice legate de gestiune.

Acest raport special (nr. 8/2014), intitulat „Comisia a gestionat în mod eficace integrarea sprijinului cuplat în schema de plată unică?”, a evaluat modul în care Comisia a gestionat integrarea sprijinului pe care UE îl oferă în funcție de anumite volume ale producției agricole (de exemplu, în funcție de suprafața de teren cultivată sau de numărul animalelor) în schema de plată unică (SPU), după „bilanțul de sănătate” din 2008 al politicii agricole comune (PAC). Mai precis, auditorul extern al UE a examinat dacă Comisia a supravegheat și a verificat în mod adecvat calcularea drepturilor la plată în statele membre, dacă legislația statelor membre respecta condițiile și principiile stabilite în legislația UE și dacă autoritățile competente instituiseră verificări eficace pentru a asigura calcularea și alocarea corectă a drepturilor la plată.

Potrivit constatărilor Curții, Comisia nu și-a folosit mandatul pe care îl deține pentru a se asigura că criteriile aplicate pentru distribuția sprijinului disponibil respectă în toate cazurile principiile UE, în special principiul nediscriminării fermierilor și principiul proporționalității. În plus, Comisia nu s-a asigurat că aceste criterii respectă principiile bunei gestiuni financiare sau că nu afectează condițiile de pe piață.

Cu toate că statele membre utilizaseră în mod corect datele de referință ale fermierilor în majoritatea cazurilor, Curtea a identificat deficiențe considerabile în aplicarea corectă a normelor și a principiilor de calcul. Cadrul creat de Comisie nu a oferit suficiente clarificări în ceea ce privește verificările pe care statele membre trebuie să le efectueze pentru a asigura calcularea corectă a drepturilor la plată, iar calitatea sistemelor de control ale statelor membre varia. S-au identificat deficiențe și în modul în care Comisia a monitorizat respectarea plafoanelor aplicabile, a verificat respectarea legislației aplicabile a UE de către statele membre și a asigurat corectarea erorilor.

Curtea a formulat în atenția Comisiei următoarele recomandări:

  1. Comisia ar trebui să asigure consecvența punerii în aplicare a măsurilor PAC în cadrul viitoarelor scheme de plată directă, elaborând orientări clare, la nivelul adecvat, și solicitând statelor membre să demonstreze caracterul obiectiv și nediscriminatoriu al criteriilor adoptate, ceea ce ar evita denaturarea pieței sau a concurenței;
  2. Comisia ar trebui să supravegheze în mod eficace respectarea plafoanelor aplicabile și să adopte o abordare mai cuprinzătoare în raport cu inspecțiile de verificare a conformității, abordare care ar trebui, pe de o parte, să acorde atenție riscurilor specifice schemelor de sprijin bazate pe drepturi și, pe de altă parte, să accelereze urmărirea cazurilor de neconformitate;
  3. Comisia ar trebui să asigure corectarea drepturilor la plată ale căror cuantumuri nu au fost calculate în conformitate cu normele aplicabile, precum și recuperarea drepturilor la plată și a plăților acordate în mod necuvenit, în special în cazul erorilor sistematice; și
  4. Comisia ar trebui să introducă obligația ca agențiile de plăți să adopte proceduri clare în care să se includă verificări eficace cu privire la fiabilitatea datelor pe baza cărora se efectuează calculele și la corectitudinea drepturilor la plată alocate de statele membre.

Pagini Utile


NoutatiALTE NOUTĂŢI - Cetăţenie europeană