Doriți să aflați mai multe despre Uniunea Europeană și să participați la o discuție despre viitorul său?
A doua evaluare a Codului de conduită privind combaterea discursurilor ilegale de incitare la ură din mediul online, efectuată de ONG-uri și organisme publice în 24 de state membre, printre care și România, a fost publicată de Comisia Europeană joi, 1 iunie, cu ocazia primei aniversări a Codului. Ea arată că societățile implicate (Facebook, Twitter, YouTube și Microsoft) au făcut pași importanți înainte în ceea ce privește îndeplinirea angajamentelor pe care și le-au asumat.
Andrus Ansip, vicepreședintele Comisiei Europene responsabil cu piața unică digitală, a salutat pașii înainte făcuți: „Colaborarea strânsă cu sectorul privat și cu societatea civilă pentru a combate discursurile ilegale de incitare la ură dă rezultate și, prin urmare, ne vom intensifica eforturile comune. În prezent conlucrăm pentru a asigura o coordonare mai strânsă între diferitele inițiative și forumuri pe care le-am lansat în colaborare cu platformele online. De asemenea, vom clarifica procedurile de notificare și de acțiune în vederea eliminării într-un mod eficient a conținutului ilegal, fără a aduce însă atingere libertății de exprimare, care este esențială.”
Prin semnarea Codului de conduită, companiile IT și-au asumat, în special, angajamentul de a analiza majoritatea notificărilor valabile privind discursuri ilegale de incitare la ură în mai puțin de 24 de ore de la primirea lor și de a elimina un astfel de conținut sau de a dezactiva accesul la acesta, dacă este necesar, pe baza legilor naționale care transpun dreptul european.
Evaluarea arată că, la un an de la adoptarea Codului de conduită, au fost înregistrate progrese, dar sunt necesare eforturi suplimentare. Astfel:
În ultimul an, companiile IT și-au consolidat sistemele de notificare și au facilitat notificarea discursurilor de incitare la ură. Ele și-au instruit personalul și și-au intensificat cooperarea cu societatea civilă, aceasta din urmă conducând la îmbunătățirea calității notificărilor, la un timp de prelucrare mai scurt și la rezultate mai bune în ceea ce privește reacțiile la acestea.
Etape următoare
Comisia va continua să monitorizeze punerea în aplicare a Codului de conduită cu ajutorul organizațiilor societății civile. Sunt așteptate îmbunătățiri din partea companiilor IT, în special în ceea ce privește transparența criteriilor de analiză a conținutului marcat și feedback-ul către utilizatori.
Context
A doua evaluare a Codului de conduită a fost realizată în perioada 20 martie – 5 mai 2017. Au fost implicate 31 de organizații din 24 de state membre (Active Watch din România) și 3 organisme publice, unul dintre acestea fiind Poliția Română. 2.575 de notificări au fost incluse în eșantionul reprezentativ analizat.
Persoane de contact pentru presă:
Christian WIGAND (+32 2 296 22 53)
Melanie VOIN (+ 32 2 295 86 59)
Întrebări din partea publicului larg:
Europe Direct la numărul de telefon 00 800 67 89 10 11 sau prin email
Pagini utile
Fișă informativă privind cea de a doua evaluare
Cod de conduită privind combaterea discursurilor ilegale de incitare la ură din mediul online
Fișă informativă - Prima evaluare a Codului de conduită
Evaluarea la jumătatea perioadei a punerii în aplicare a Strategiei privind piața unică digitală