Doriți să aflați mai multe despre Uniunea Europeană și să participați la o discuție despre viitorul său?
Pachetul de propuneri „Noi avantaje pentru consumatori”, prezentat de Comisia Europeană miercuri, 11 aprilie, este menit să garanteze faptul că toți consumatorii europeni beneficiază pe deplin de drepturile conferite de legislația Uniunii. Acestea vor permite unor entități calificate să introducă acțiuni de reprezentare în numele consumatorilor și vor conferi autorităților de protecție a consumatorilor din statele membre competențe consolidate pentru aplicarea de sancțiuni. Totodată, ele vor extinde protecția acordată consumatorilor în mediul on-line și vor clarifica faptul că legislația UE interzice practicile de comercializare a produselor cu dublu standard de calitate, care induc în eroare consumatorii.
Comisarul european Věra Jourová, responsabil pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, a declarat:„Într-o lume globalizată în care marile societăți comerciale au un avantaj imens în fața consumatorilor individuali, trebuie să echilibrăm balanța. Acțiunile de reprezentare, în accepțiunea europeană a conceptului, vor duce la mai multă echitate pentru consumatori, nu la mai multă muncă pentru cabinetele de avocatură. Totodată, sancțiunile mai severe legate de cifra de afaceri anuală a companiilor vor oferi în sfârșit autorităților de protecție a consumatorilor mijloace pentru a-i pedepsi aspru pe cei care trișează. A trișa nu poate fi rentabil.”
Printre rezultatele așteptate se numără:
Etape următoare
Propunerile Comisiei vor fi discutate de Parlamentul European și de Consiliul UE.
Context
Pachetul „Noi avantaje pentru consumatori” include două propuneri de directive:
- o propunere de modificare a multor directive, și anume a Directivei privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii, a celei privind protecția consumatorului, a celei privind practicile comerciale neloiale și a celei privind drepturile consumatorilor;
- o propunere privind acțiunile de reprezentare pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor și de abrogare a Directivei 2009/22/CE privind acțiunile în încetare.
Acesta a fost însoțit de o comunicare ce include un plan de acțiune pentru dezvoltarea și consolidarea acțiunilor coordonate de asigurare a respectării legislației între autorități, precum și a cooperării lor internaționale cu autoritățile țărilor care sunt principalii parteneri comerciali ai UE.
De asemenea, a fost publicat un studiu privind transparența platformelor on-line, ce sprijină propunerile din pachet pe partea referitoare la piețele din mediul virtual.
Persoane de contact pentru presă:
Christian WIGAND (+32 2 296 22 53)
Melanie VOIN (+ 32 2 295 86 59)
Întrebări din partea publicului larg:
Europe Direct la numărul de telefon 00 800 67 89 10 11 sau prin email
Pagini utile
Propunerea și documentele juridice privind „Noi avantaje pentru consumatori”
Noile avantaje pentru consumatori: Întrebări frecvente
Fișe informative privind noile avantaje pentru consumatori
Produse alimentare cu dublu standard de calitate
Informații privind evaluarea legislației UE în materie de protecție a consumatorilor
Informații privind acțiunile colective
Studiu comportamental privind transparența platformelor on-line