Doriți să aflați mai multe despre Uniunea Europeană și să participați la o discuție despre viitorul său?

Protecția consumatorilor vulnerabili reprezintă un motiv de îngrijorare pentru mulți europeni, potrivit celui mai recent sondaj Eurobarometru.
Acest sondaj la nivelul UE a vizat percepțiile consumatorilor cu privire la serviciile energetice, sursele de informații pe care le utilizează aceștia atunci când își aleg furnizorii de energie și domeniile în care sunt necesare îmbunătățiri pe piețele energiei pentru a deservi mai bine consumatorii.
Pentru a accelera tranziția către o energie curată într-un mod care să nu lase pe nimeni în urmă, este esențial să se înțeleagă comportamentul cetățenilor și nivelul de încredere al acestora în piața energiei. Studiul a constatat că 38 % dintre europeni solicită o mai bună protecție a consumatorilor vulnerabili și afectați de sărăcia energetică. O mai mare claritate și transparență a facturilor la energie se situează pe locul al doilea ca domeniu de îmbunătățire în cadrul pieței energiei; doar o treime dintre respondenți înțeleg pe deplin facturile pe care le primesc.
În ceea ce privește încrederea în piața energiei și în furnizorii de energie, rezultatele sunt mai inegale. Peste două treimi dintre consumatori au încredere că furnizorii lor de energie electrică și de gaz le oferă prețuri echitabile, însă, dincolo de preț, sunt prioritare reputația furnizorilor și calitatea serviciilor.
Aceste rezultate subliniază necesitatea unei comunicări mai clare, a unei protecții mai bune a consumatorilor și a unor procese simplificate care să sprijine tranziția către o energie mai curată. Teme esențiale precum accesibilitatea prețurilor, protecția consumatorilor și capacitarea acestora se vor afla în centrul viitorului Plan european privind locuințele la prețuri accesibile, planificat pentru săptămâna viitoare, precum și a pachetului de măsuri privind energia pentru cetățeni.
Sondajul Eurobarometru a fost realizat în perioada 30 iunie-15 iulie 2025 în toate cele 27 de state membre. În total, au fost realizate 18 250 de interviuri prin telefon (fix și mobil).
Mai multe informații cu privire la rezultatele sondajului Eurobarometru sunt disponibile online.