Doriți să aflați mai multe despre Uniunea Europeană și să participați la o discuție despre viitorul său?
 ONG
 ONG NOUTĂŢI - O Europă pregătită pentru era digitală
NOUTĂŢI - O Europă pregătită pentru era digitală 
                    Comisia  Europeană a cerut astăzi părerea reprezentanţilor lucrătorilor şi angajatorilor  privind opţiunile de revizuire a normelor UE privind timpul de lucru.Prima  etapă a consultărilor cere partenerilor sociali europeni să se pronunţe asupra  necesităţii unei acţiuni la nivel UE în legătură cu Directiva privind timpul de  lucru (2003/88/CE) şi asupra domeniului de aplicare al acestei acţiuni.Acesta  reprezintă primul pas către o revizuire cuprinzătoare a directivei şi urmează  impasului la care au ajuns încercările de reexaminare a legislaţiei existente  în aprilie 2009.
        László  Andor, comisar UE pentru ocuparea forţei de muncă, afaceri sociale şi  incluziune a declarat:„Dacă nu am reuşit să ajungem anul trecut la un acord  privind revizuirea legislaţiei privind timpul de lucru, nu înseamnă că  problemele normelor actuale au dispărut.Trebuie în continuare să găsim o  soluţie echilibrată la necesităţile reale ale lucrătorilor, întreprinderilor şi  consumatorilor din secolul 21.”El a subliniat:„Avem nevoie de o  revizuire cuprinzătoare a normelor, pe baza unei evaluări profunde a impactului  cu o puternică dimensiune socială.Astăzi îi invităm pe partenerii sociali să  reflecteze asupra acestui subiect crucial de o manieră generală şi să prezinte  propuneri inovatoare prin care să depăşim dezbaterile fără succes din trecut.”
                
        În  2004, Comisia a prezentat, în urma unor consultări extinse, o propunere de  modificare a Directivei 2003/88/CE.Propunerea avea drept obiectiv abordarea  unei serii de probleme rămase nerezolvate de legislaţia existentă şi de  jurisprudenţa Curţii de Justiţie, mai precis să clarifice modul de aplicare al  directivei la timpul de gardă în anumite sectoare de activitate;să acorde o mai  mare flexibilitate la calcularea timpului de lucru săptămânal;şi să revizuiască  excluderea voluntară individuală de la limita de 48 de ore.Cu toate acestea, în  aprilie 2009, reprezentanţii guvernelor şi Parlamentul European au concluzionat  că nu pot ajunge la un acord cu privire la propunere, în ciuda negocierilor  prelungite.
                
        Între  timp s-au adăugat la dezbatere alte subiecte care reflectă schimbări  fundamentale survenite în ultimii 20 de ani în universul muncii.De exemplu,  timpul de lucru mediu săptămânal în UE a scăzut de la 39 de ore în 1990, la  37,8 ore în 2006, iar procentajul lucrătorilor cu timp parţial în totalul  forţei de muncă a crescut de la 14 % în 1992, la 18,8 % în 2009. De asemenea,  timpul de lucru individual variază din ce în ce mai mult de la individ la  individ de-a lungul unui an şi de-a lungul întregii activităţi lucrative,  reflectând un accent mai mare pus pe măsuri de echilibrare a relaţiei între  muncă şi viaţa personală, de exemplu programul de muncă flexibil şi sistemele  de credit-timp, precum şi sporirea autonomiei lucrătorilor în paralel cu  dezvoltarea economiei bazate pe cunoaştere.
                
        Drept  rezultat, Comisia plănuieşte o revizuire cuprinzătoare a normelor existente  privind timpul de lucru, începând cu o evaluare profundă a dispoziţiilor  actuale şi a problemelor de aplicare a acestora, înainte de a se lua în  considerare diferitele opţiuni de rezolvare a acestor probleme. Revizuirea va  fi încadrată de un set de obiective politice, inclusiv protejarea sănătăţii şi  securităţii lucrătorilor, îmbunătăţirea echilibrului între muncă şi viaţa  personală, acordarea de flexibilitate întreprinderilor şi lucrătorilor fără să  se adauge sarcini administrative inutile pentru întreprinderi, în special  pentru IMM-uri.
                
Prima etapă a consultărilor partenerilor sociali reprezintă un pas important către o astfel de revizuire cuprinzătoare a Directivei privind timpul de lucru. Partenerii sociali au la dispoziţie şase săptămâni pentru a-şi prezenta observaţiile Comisiei. În paralel cu consultările, Comisia va realiza o evaluare extinsă a impactului, inclusiv o examinare a aplicării juridice a directivei în statele membre şi un studiu al aspectelor sociale şi economice relevante pentru o revizuire cuprinzătoare a directivei.
Context 
               
        Prima fază a consultărilor cu partenerii sociali la nivel UE    este prevăzută la articolul 154 alineatul (2) din Tratatul privind    funcţionarea Uniunii Europene. În această fază, Comisia solicită opiniile    partenerilor sociali privind necesitatea unei acţiuni la nivelul Uniunii    Europene în legătură cu Directiva privind timpul de lucru şi în legătură cu    domeniul de aplicare al unei astfel de iniţiative.
                 Comisia va examina opiniile exprimate în timpul acestei prime    faze şi va decide apoi dacă acţiunea UE este recomandabilă. În cazul în care    decide că acţiunea este recomandabilă, Comisia va lansa o a doua etapă de    consultări cu partenerii sociali la nivel UE. Această etapă va lua în    discuţie conţinutul oricărei propuneri de acţiune, în conformitate cu    articolul 154 alineatul (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii    Europene.
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=706&langId=ro&intPageId=205
 ALTE NOUTĂŢI - 
		    O Europă pregătită pentru era digitală
ALTE NOUTĂŢI - 
		    O Europă pregătită pentru era digitală