Doriți să aflați mai multe despre Uniunea Europeană și să participați la o discuție despre viitorul său?
                    Cea mai ieftină energie este cea pe care nu o consumăm. A început  numărătoarea inversă pentru atingerea obiectivului Europei de a crește  eficiența  energetică cu 20 % până în 2020. Dacă nu se schimbă nimic în anii următori, UE  nu își  va realiza obiectivul decât pe jumătate. Acest lucru ne pune în pericol competitivitatea,  eforturile de a reduce emisiile de CO2 și securitatea aprovizionării cu energie.
        Costul suportat de fiecare consumator este încă  mare. Astăzi, Comisia Europeană propune un nou pachet de măsuri în vederea creșterii eficienței energetice, măsuri care să acopere lacunele și să repună UE pe drumul cel bun. Noua propunere  de directivă introduce măsuri de urgentare a eforturilor statelor membre în  vederea utilizării mai eficiente a energiei pe parcursul tuturor etapelor lanțului energetic - de la transformarea și distribuția energiei până la consumul final al acesteia.
                
        „Propunerea  noastră urmărește să eficientizeze modul în  care utilizăm energia în viața noastră de zi cu  zi și să ajute cetățenii, autoritățile publice și sectorul  industrial să își gestioneze mai bine consumul  energetic, ceea ce ar trebui să antreneze și o reducere a  facturii energetice. Propunerea creează, de asemenea, un potențial important de  noi locuri de muncă pe întreg teritoriul UE”, a declarat Günther Oettinger, Comisarul european  pentru energie.
              
Pe scurt, Comisia propune măsuri simple, dar  ambițioase:
              
- Obligația legală de a introduce scheme de economisire a energiei în toate  statele membre: distribuitorii de energie sau societățile de vânzare cu amănuntul a energiei vor fi  obligați să economisească în fiecare  an 1,5 % din volumul vânzărilor de energie pe care le realizează, prin  implementarea unor măsuri de eficiență energetică,  precum îmbunătățirea eficienței sistemului de încălzire, instalarea de  ferestre tip termopan sau de acoperișuri izolante, la  nivelul consumatorilor finali de energie. În locul acestei măsuri, statele  membre au posibilitatea să propună alte mecanisme de economisire a energiei, de  exemplu prin finanțarea de programe sau acorduri  voluntare care să conducă la aceleași rezultate, însă  fără a le impune vreo obligație companiilor energetice.
              
- Sectorul public trebuie să constituie un  exemplu: organismele publice vor promova comercializarea produselor și a serviciilor eficiente din punct de vedere  energetic, prin impunerea obligației legale de a  achiziționa clădiri, produse și servicii eficiente din punct de vedere  energetic. Vor trebui să continue să reducă treptat energia consumată în  propriile lor sedii, prin efectuarea în fiecare an a lucrărilor de renovare  necesare, care să acopere cel puțin 3 % din suprafața totală a respectivelor clădiri.
              
- Sectorul public trebuie să constituie un  exemplu: organismele publice vor promova comercializarea produselor și a serviciilor eficiente din punct de vedere  energetic, prin impunerea obligației legale de a  achiziționa clădiri, produse și servicii eficiente din punct de vedere  energetic. Vor trebui să continue să reducă treptat energia consumată în  propriile lor sedii, prin efectuarea în fiecare an a lucrărilor de renovare  necesare, care să acopere cel puțin 3 % din  suprafața totală a respectivelor clădiri.
              
- Economii de energie importante la nivelul  consumatorilor: accesul rapid și gratuit la date  în timp real și istorice privind consumul de  energie, printr un sistem mai precis de contorizare individuală, le va permite  consumatorilor să își gestioneze mai  bine consumul energetic. Facturarea ar trebui să aibă la bază consumul efectiv,  reflectând în mod clar datele din contorizare.
              
- Sectorul industrial: acordarea de stimulente  IMM urilor care se supun unor audituri energetice și popularizează cele mai bune practici, în timp  ce companiile mari vor trebui să își auditeze  consumul energetic pentru a facilita identificarea potențialului de reducere a consumului energetic.
              
- Eficiența producției de energie: monitorizarea  nivelurilor de eficiență a noilor instalații de generare a energiei, elaborarea unor  planuri naționale de încălzire și răcire care să constituie baza planificării  unor infrastructuri eficiente de încălzire și răcire, inclusiv prin recuperarea pierderilor  de energie termică.
              
- Transmiterea și distribuția energiei: îmbunătățirea eficienței prin garantarea faptului că autoritățile de reglementare în domeniul energiei țin cont de criteriile de eficiență energetică atunci când iau decizii, în special  atunci când aprobă tarife de rețea.
                Context Propunerea Comisiei vine în urma celor  mai recente apeluri la acțiune din partea  Consiliului European (4 februarie 2011), Consiliului Energie (10 iunie 2011) și Parlamentului European în vederea atingerii  obiectivului de a reduce cu 20 % consumul energetic al UE preconizat pentru  anul 2020.
              
        Cele mai recente estimări ale Comisiei, luând  în considerare obiectivele naționale de  eficiență energetică pentru anul 2020 pe care statele  membre și le au fixat singure în cadrul strategiei  Europa 2020, arată că UE este încă departe de a-și putea atinge obiectivul. Pentru a face față acestei provocări, Comisia Europeană a  început prin a introduce, la data de 8 martie 2011, un nou plan privind eficiența energetică, cuprinzând o serie de măsuri de  creștere a eficienței energetice care să fie implementate în toate sectoarele economice în  vederea realizării unor economii suplimentare de energie. Acest plan s a bucurat de o primire călduroasă  din partea Consiliului Energie și a Parlamentului  European.
              
        Astăzi, Comisia prezintă propunerea legislativă  de Directivă privind eficiența energetică, care  transformă în măsuri obligatorii multe dintre acțiunile cheie propuse în planul privind eficiența energetică. Aceasta pornește de la Directivele existente privind  cogenerarea și serviciile energetice și le reunește într un instrument legislativ cuprinzător, care abordează eficiența energetică la nivelul furnizării energiei și la nivelul consumului final al energiei.  Directiva prevede, de asemenea, ca în 2014 Comisia să realizeze o evaluare a  progreselor înregistrate în vederea atingerii obiectivului UE de a crește eficiența energetică cu 20 % până în 2020 și, dacă va fi necesar, să introducă o nouă propunere legislativă prin  care să stabilească obiective naționale obligatorii  de creștere a eficienței energetice.